طرز پخت عدسی [به همراه فیلم آموزشی]

عدس یا سوپ عدس یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی ایرانی است که همانطور که از نامش پیداست با عدس تهیه می شود. عدس مانند سبوس گندم و کله پاچه یکی از غذاهای گرم است که اغلب به عنوان میان وعده سرو می شود.

با مقدار مواد موجود در این دستور غذا می توانید عدس را برای ۴ نفر تهیه کنید. اگر می خواهید بیشتر یا کمتر لنز تهیه کنید ، فقط مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم عدسی

  • عدس ۲٫۵ لیوان
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • آرد ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • پیاز داغ و کره به مقدار لازم

مرحله اول

برای تهیه عدسی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی ابتدا یک کاسه بزرگ را از آب پر می کنیم و عدس را نسبت به نوع آن به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در آب می خیسانیم. پس از گذشت این زمان عدس را آبکشی و تمیز می کنیم.

مرحله دوم

اگر از عدس محلی استفاده می کنید حتما با دقت آنرا با پاک کنید زیرا در میان عدس های محلی سنگ ریزه زیاد وجود دارد. در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم سپس با ۱ قاشق غذاخوری از روغن زیتون در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم.

مرحله سوم

در مرحله سوم تفت دادن پیاز را تا زمانی که سبک شود ادامه می دهیم. در ادامه مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند.  رب گوجه فرنگی را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس خوب تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شود. توجه داشته باشید که سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم و بوی خامی آنرا می گیرد باعث می شود در پایان عدسی خوشرنگ تری داشته باشیم.

مرحله پنجم

در این مرحله عدس آبکشی شدهرا به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و در صورت تمایل عدس را هم کمی تفت می دهیم. در ادامه ۶ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را قرار می دهیم تا عدس به آرامی بپزد.

مرحله ششم

حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید ، پس از اینکه آب داخل قابلمه به جوش امد حرارت را کم می کنیم تا عدسی با حرارت ملایم بپزد. در ادامه آرد سفید را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک تابه کوچک تفت می دهیم.

مرحله هفتم

تفت دادن آرد باعث می شود که تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود و در نهایت رنگ آن کرمی شود. پس از اینکه آرد را خوب تفت دادیم آنرا به قابلمه عدسی اضافه می کنیم. این کار باعث می شود عدسی لعاب خوبی بگیرد.

مرحله هشتم

در ادامه سیب زمینی را به صورت مکعب های کوچک خرد می کنیم تا راحت تر پخته شوند ، سپس با آب سرد آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. پس از اینکه عدس ها نیمپز شدند سیب زمینی های خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

برای پخت سیب زمینی ها ۳۰ دقیقه زمان کافی است و اگر آنها را خیلی زود داخل عدسی بریزیم له می شوند و ظاهر عدسی را خراب می کنند.پس از اینکه عدسی اماده شد می توانید برای تزیین آن از کنجد ، جعفری تازه یا پیاز داغ به سلیقه خود استفاده کنید.

مرحله دهم

پس از اینکه عدسی را در ظرف مورد نظر خود کشیدید، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون باقیمانده را برای زیبایی بیشتر روی آن بریزید. در صورت تمایل می توانید چند برش لیمو ترش تازه نیز در کنار عدسی خود سرو کنید.

طرز تهیه عدسی رستورانی اسان کرمانشاهی برای کودک خوشمزه و لعابدار بدون سیب زمینی مجلسی با گوشت با قارچ

نکات کلیدی در تهیه عدسی صبحانه لعاب دار

  1. بهتر است از عدس زودپز استفاده کنید.
  2. به دلخواه می توانید به عدسی ۱ ق غذا خوری رب اضافه کنید.
  3. برای مقوی شدن عدسی می توانید آن را با عصاره گوشت یا قلم تهیه کنید.
  4. به دلخواه می توانید قارچ یا ماش نیز به همراه عدس بگذارید تا پخته شود.
  5. به دلخواه می توانید عدس پخته شده را به همراه سیب زمینی کمی بکوبید.
  6. مدام مواد عدسی را هم بزنید تا ته نگیرد.
  7. حرارت را کم و زیاد نکنید زیرا باعث می شود پوست عدس جدا شود.
  8. می توانید سیب زمینی ها را سرخ کنید و در انتهای پخت اضافه کنید.
  9. ریختن ادویه های مثل زیره و دارچین و زنجبیل اختیاری می باشد.

 

درباره‌ی کاشان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *