دانلود پایان نامه

– ایران در یک قرن اخیر با تحولات جدی سیاسی- اجتماعی و فرهنگی روبه رو بوده است و آموزش مدرن حضور قشر دانشجو در این عرصه را تثبیت کرده است. نقش جنبش دانشجویی در این تحولات را چگونه ارزیابی می کنید؟

– ابتدا اگر بعضی از خصایص عام یک دانشجو، حداقل در شرایط کنونی را برشماریم شاید بتوانیم به ترکیب، ویژگیها، جایگاه تاریخی و نقشی که می توانست در تحولات اجتماعی داشته باشد اشاره کنیم.

به عقیده من سه خصلت مهم را در مورد «دانشجو» می توان در نظر گرفت. یکی عنصر جوانی است. وقتی صحبت از عنصر جوانی می شود باید وجه غالب در نظر گرفته شود. بعضی از متفکران اعتقاد دارند که اگر در تریکب جمعیتی یک جامعه 15 درصد جوانان حضور داشته باشند، نشانه وجود بحران در آن جامعه است. وقتی ما به وضعیت پیش از انقلاب نگاه می کنیم می بینیم که تقریباً بالاتر از 50 درصد جمعیت جامعه ما را جوانان تشکیل می دادند و در سال 77، یعنی 20 سال پیش از انقلاب نیز جمعیت ایران به جهات سنی جوانتر شده است و این نشانه ای از بحران است.

یک جمعیت جوان – گذشته از بحران- به یک آرمان گرایی توجه دارد. جوان بودن جامعه به ویژه در جامعه ما که دوران گذارش خیلی طولانی شده و توسعه لازم را به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیدا نکرده، منجر به پیدایش آرمانگرایی بسیار جدی و وسیعی در قشر جوان می شود و طبعاً این عناصر می تواند در دانشجو و در دانشگاه خود را لحاظ کند. پس یک عنصر اجتماعی که به صورت مستقیم با تحولات سیاسی و اجتماعی ما سروکار دارد، همین قضیه است.

عنصر دوم که باید به آن اشاره شود این است که دانشجو با مسئولیت عام خود به جهات اقتصادی و اینکه هزینه اش از طرف خانواده یا دانشگاه تامین می شود، این فرصت را می یابد که چندان در قید محافظه کاری ملموس جامعه گرفتار نشود. این امر همچنین باعث می شود که دانشجو و ویژگیهای اصلاح گرایی و انقلابی داشته باشد. باید اشاره کرد که عدم محافظه کاری اقتصادی وجه غالب در دانشجویان است و گرنه طبیعی است که قشر وسیعی از دانشجویان ما این ویژگی را نداشته باشند.

عنصر سومی که به نقش خود دانشجو و دانشگاه بر می گردد، ارتباط و شناختی است که جوان وقتی وارد دانشگاه می شود با حوزه های معرفتی پیدا می کند.

وقتی این سه مورد را با یکدیگر جمع کنیم و در قالب عنصر دانشجو در نظر بگیریم، حالتی کلی و خاص به آن می بخشیم.

در جوامعی که دچار بحران هستند از جمله جامعه پیش از انقلاب و امروز، دو عنصر در ترکیب این سه عامل مطرح است که می تواند نقش اصلی را داشته باشد: یکی عنصر آرمانگرایی و دوم عنصر انقلابی گری یا اصلاح گری. ما برای آرمانگرایی و اصلاح گری وجه تمایز قائل هستیم، چرا که همیشه و همواره این دو بر هم منطبق نیستند.

– به خصایص عام و خاص اشاره کردید. آیا این خصایص تابع شرایط و تحولات زمانی هم می توانند باشند یا اینکه ثابت و پایدار هستند؟

– عناصر جوانی، آشنایی با معرفت جدی و بحث عدم محافظه کاری اقتصادی است. حقیقت این است که این دو خصلت آمیزه ای از خصلت فرااصلی و بومی گری است. این طبیعی است که در یک جامعه «باز» مثل جوامع اروپایی یا آمریکایی. برخورد با معرفتهایی که دانشجو در دانشگاه می آموزد (اعم از علوم انسانی یا غیر آن) متفاوت با شاکله ای که در جامعه وجود دارد، نیست. این بدان معناست که این جوامع با جوامع ما تفاوت زیادی دارند. وقتی فردی که ریشه های سنتی دارد از محیط نسبتاً سنتی وارد دانشگاه می شود، قطعاً دچار تعارض های جدی با محیط جدید خواهد شد. اگرچه مسئله دانش می تواند برای هر فردی تازگی داشته باشد، ولی این بومی بودن فرهنگ است که می تواند بر عنصر جوانی تاثیر بگذارد. اگر بعضی از جوانان را که امکان تظاهرهای گروهی اعم از محافل علمی، ورزشی، سیاسی و اجتماعی برایشان مهیا باشد در نظر بگیریم، می بینیم که تفاوت زیادی با جوامع بسته دارند. جوانی که در جامعه بسته زندگی می کند مجبور است سرریزهایش را در محیط دانشگاه متوقع سازد.

– به نکته ای اشاره کردید که جوان از یک جامعه سنتی وارد یک جامعه نو می شود. آیا این مسئله تحول زاست یا بحران زا؟

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

تحولات جدی سیاسی در قرن اخیر