ز شبيه‌سازي فيزيکي هستند .
شبيه سازي در آموزش : اين نوع شبيه‌سازي اغلب در آموزش پرسنل شهري و نظامي استفاده مي‌شود و معمولاً هنگامي رخ مي‌دهد که استفاده از تجهيزات در دنياي واقعي از لحاظ هزينه کمرشکن و يا بسيار خطرناک است تا بتوان به دانش‌آموزان اجازه‌ي استفاده از آن‌ها را داد . در چنين موقعيت‌هايي کارآموزان وقت خود را با آموزش دروس ارزشمند در يک محيط واقعي ايمن مي‌گذرانند (فتحي و آقازاده، 1386).
شبيه‌سازي‌هاي آموزشي به چهار دسته تقسيم مي‌شوند :
الف. شبيه‌سازي‌هاي زنده : جايي که افراد واقعي از تجهيزات شبيه‌سازي شده در دنياي واقعي استفاده مي‌کنند .
ب. شبيه‌سازي‌هاي مجازي30 : جايي که افراد واقعي از تجهيزات شبيه‌سازي شده در دنياي شبيه‌سازي شده يا محيط واقعي استفاده مي‌کنند .
ج. شبيه‌سازي ساختاري : جايي که افراد شبيه‌سازي شده از ابزار و تجهيزات شبيه‌سازي شده در يک محيط شبيه‌سازي شده استفاده مي‌کنند . لازم به ذکر است که اين شبيه‌سازي‌ها اغلب به بازي‌هاي جنگي معروف هستند . زيرا شباهت‌هايي با بازي‌هاي جنگي روميزي دارند که در آن‌ها بازيکنان سربازان و تجهيزات را اطراف يک ميز هدايت مي‌کنند .
د. شبيه سازي‌هاي ايفاي نقش : جايي که افراد واقعي يک کار واقعي را بازي مي‌کنند .
شبيه‌سازي‌هاي پزشکي : شبيه‌سازي‌هاي پزشکي براي آموزش روش‌هاي درماني و تشخيص و هم‌چنين اصول پزشکي و تصميم‌گيري به پرسنل بهداشتي به کار مي‌رود.
شبيه‌سازي‌هاي پرواز : اين شبيه‌سازي‌ها بيشتر در آموزش خلباني و پرواز که به دليل هزينه و خطر زياد شخص نمي‌تواند در محيط واقعي انجام دهد استفاده مي‌شود . به عنوان مثال اين شبيه‌سازي‌ها اغلب براي آموزش خلبانان استفاده مي‌شوند تا هواپيما را در موقعيت‌هاي بسيار خطرناک مثل زمين نشستن بدون داشتن موتور يا نقص کامل الکتريکي يا هيدروليکي هدايت کنند، پيشترفته‌ترين شبيه‌سازها داراي سيستم بصري با کيفيت بالا و سيستم حرکت هيدروليک هستند . کار شبيه‌ساز به طور معمول نسبت به هواپيماي واقعي ارزان‌تر است .
بازي‌هاي شبيه‌سازي : بسياري از بازي‌هاي ويدئويي شبيه‌ساز هستند . اين بازي‌ها جنبه‌هاي گوناگون واقعي را شبيه‌سازي مي‌کنند از اقتصاد گرفته تا وسائل هوانوردي مثل شبيه‌سازهاي پرواز .
شبيه‌سازي مهندسي : شبيه‌سازي يک مشخصه‌ي مهم در سيستم‌هاي مهندسي است.به عنوان مثال در مهندسي برق از خطوط تأخيري استفاده مي‌شود تا تأخير تشديد شده و شيفت فاز ناشي از خط انتقال واقعي را شبيه‌سازي کنند . هم‌چنين از بارهاي ظاهري مي‌توان براي شبيه‌سازي مقاومت بدون شبيه‌سازي تشديد استفاده کرد و از اين حالت در مواقعي استفاده مي‌شود که تشديد ناخواسته باشد . يک شبيه‌ساز ممکن است تنها چند تا از کارکردهاي واحد را شبيه‌سازي کند که در مقابل با عملي است که تقليدي ناميده مي‌شود .
شبيه‌سازي کامپيوتري : شبيه‌سازي رايانه ، جزو مفيدي براي بسياري از سيستم‌هاي طبيعي در فيزيک ، شيمي و زيست‌شناسي و نيز براي سيستم‌هاي انساني در اقتصاد و علوم اجتماعي (جامعه‌شناسي کامپيوتري ) و هم‌چنين در مهندسي براي به دست آوردن بينش نسبت به عمل اين سيستم‌ها شده است . يک نمونه خوب از سودمندي استفاده از شبيه‌سازي را مي‌توان در حيطه‌ي شبيه‌سازي ترافيک شبکه جستجو کرد . در چنين شبيه‌سازي‌هايي رفتار مدل هر شبيه‌سازي را مطابق با مجموعه پارامترهاي اوليه منظور شده براي محيط تغيير خواهد داد . شبيه‌سازي کامپپيوتري اغلب به اين منظور به کار گرفته مي‌شود تا انسان از شبيه‌سازي‌هاي حلقه‌اي در امان باشد.
به طور روزافزوني معمول شده است که نام انواع مختلفي از شبيه‌سازي شنيده مي‌شود که به عنوان ” محيط‌هاي صناعي ” اطلاق مي‌شوند اين عنوان اتخاذ شده است تا تعريف شبيه‌سازي عملاً به تمام دستاوردهاي حاصل از رايانه تعميم داده شود .
شبيه‌سازي در علم رايانه : در برنامه‌نويسي کامپيوتري ، يک شبيه‌ساز اغلب براي اجراي برنامه‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد که انجام آن براي رايانه با دشواري همراه است براي مثال ، شبيه‌سازها معمولاً براي رفع عيب يک ريزبرنامه استفاده مي‌شوند . از آن جايي که کار کامپيوتر شبيه‌سازي شده است ، تمام اطلاعات در مورد کار رايانه مستقيماً در دسترس برنامه‌ دهنده است و سرعت و اجراي شبيه‌سازي را مي‌توان تغيير داد . هم‌چنين شبيه‌سازها براي تفسير درخت‌هاي عيب يا تست کردن‌هاي طراحي، قبل از ساخت مورد استفاده قرار مي‌گيرند .
شبيه‌سازي در تعليم و تربيت : شبيه‌سازي‌ها در تعليم و تربيت گاهي مثل شبيه سازي‌هاي آموزشي هستند . به طور کلي اين شبيه‌سازي‌ها روي وظائف خاص و ويژه متمرکز مي‌شوند. (زماني، 1389: 2-4).
2-1-5- کاربرد شبيه‌سازي در آموزش:
در شبيه‌سازي يک مسأله‌ي فرضي که شبيه واقعيت‌هاي زندگي واقعي باشد براي دانش‌آموزان طرح مي‌شود و سپس از او خواسته مي‌شود که با به کار بردن بعضي قواعد براي مسأله چاره‌جويي کند . در مواردي که شبيه‌سازي به کار برده مي‌شود فراگير غالباً راه‌حل‌هاي گوناگوني را مورد نظر قرار مي‌دهد و با مقايسه‌ي نسبي آن‌ها راه‌حل خاصي را توصيه مي‌کند . براي مثال در درس مطالعات اجتماعي دانش‌آموزان يک کلاس مي‌توانند نقشه‌اي براي يک شهر طراحي کنند . به اين ترتيب که بر اساس داده‌هاي توصيه شده در زمينه‌ي جغرافيايي
، جمعيت‌شناسي و اقتصادي از دانش‌آموزان انتظار مي‌رود که نقشه‌ي يک شهر را چنان تهيه کنند که مساحت لازم را براي براي مناطق مسکوني ، صنعتي ، گردشگاه مراکز بازرگاني ، معابر عمومي و غيره طراحي شود .
در شبيه‌سازي سعي بر اين است که حتي الامکان شرايط واقعي به گونه‌اي شبيه‌سازي شود که مفاهيم فراگرفته شده و راه‌حل‌هاي مشخص شده براي مسائل، قابليت انتقال به جهان واقعي را داشته و به درک و اجراي وظائف مرتبط با محتواي شبيه‌سازي کمک کند. دانش‌آموزان براي پيشرفت از طريق انجام تکاليف شبيه‌سازي شده بايد مفاهيم و مهارت‌هاي ضروري براي ايفاي نقش در زمينه‌هاي مورد نظر را در خود پرورش دهند .
نکته‌ي مهم: استفاده‌ي مؤثر از الگوي شبيه‌سازي در کلاس درس به اين امر بستگي دارد که چگونه معلم ، شبيه‌سازي از پيش تعيين شده را در درون برنامه‌ي درسي جاي مي‌دهد و نکات آموزنده را برجسته کرده و تقويت نمايد . هم توانايي دانش‌آموزان و هم ويژگي‌هاي خودآموزي شبيه‌ساز ها از اهميتي حياتي برخوردارند (همان).
2-1-6- اهداف و مقاصد شبيه سازي:
1. ايجاد تغيير نگرش
2. تغيير بعضي از رفتارهاي خاص
3. آمادگي فراگيران جهت فراگيري نقش‌هاي جديد براي آينده
4. کمک به افراد در فهميدن نقش و وظيفه‌ي موجود و اخير خود
5. تغيير مسائل يا موقيت‌ها به اجزاء و عناصر قابل اداره کردن
6. نمايش نقش‌هايي که روي فراگيران تأثير داشته اما ممکن است تا آخر عمر با آن مواجه نشوند
7.افزايش انگيزه و علاقه در فراگيران
8. ايجاد فرايندهاي تجزيه و تحليل در فراگيران
9 .حساس‌سازي و آگاه سازي فراگيران از نقش‌هاي زندگي ساير افراد (زماني، 1389: 35).

مزاياي استفاده :
الف. از پيچيدگي وظايف بسيار يادگيري بيش از آن چه که در دنياي واقعي وجود دارد مي‌کاهد ، به نحوي که دانش‌آموزان مي‌توانند فرصت تسلط بر مهارت‌هايي را به دست بياورند که در دنياي واقعي امکان کسب آن نيست.
ب. امکان يادگيري شاگردان از بازخورد به خود به وجود مي‌آورد. يعني کارآموز به وسيله‌ي آن مي‌تواند رفتارهاي اصلاح گرانه‌ي ضروري را با تمام حواس خود و نه تنها با شنيدن توضيحات شفاهي ياد بگيرد.
د. بعضي از فعاليت‌هاي آموزشي خاص که بسيار مفيد نيز هستند را نمي‌توان مستقيماً در کلاس درس اجرا کرد يا به نمايش گذاشت چرا که داراي معايبي از قبيل گراني ، خطرناکي ، زمان‌بر بودن ، غير اخلاقي بودن يا غير ممکن بودن مي‌باشند . مي‌توان اين فعاليت‌هاي آموزشي را به طرق ارزان ، ايمن ، اخلاقي و کافي در محيطي عملي شبيه‌سازي نمايد (همان).
2-1-7- رايانه‌ها و شبيه‌سازها :
نرم افزارهاي موجود را مي‌توان به سه دسته تقسيم کرد :
الف. بازي‌هايي که الهام گرفته از بازي‌هاي خيالي هستند .
ب. شبيه‌سازي‌هاي بازي گونه‌اي که محتواي مربوط به برنامه درسي را به طور حاشيه‌اي شامل مي‌شوند .
ج. شبيه‌سازي‌هايي که براي تحقق مقاصد آموزشي تدوين شده اند (همان).
2-1-8- مراحل استفاده از شبيه‌سازي‌ها :
تاريخچه‌ي اخير بازي‌ها و شبيه‌سازي‌هاي آموزشي ، به نظر مي‌رسد که به وسيله‌ي دو دوره‌اي مشخص از پژوهش و پيشرفت مشخص مي‌شود .
مرحله‌ي اول: در اصل بر پايه‌ي شبيه‌سازي‌هاي روابط بين‌المللي بود، فعاليت‌ها اکثراً برداشت‌گرايانه و ذهني بود. گزارش‌هاي مربوط به اين فعاليت‌ها در سال 1959 منتشر شد (به عنوان مثال: حيطه‌ي بلوم و پادلفورد؛ گلدهامر و اسپاير وگتزکاو31 ، 1959؛ به نقل از زماني، 1389: 7).
در مرحله‌ي دوم که در حدود سال 1962 آغاز شد، تعدادي از انواع بازي‌هاي شبيه‌سازي رشد کردند . اين بازي‌ها در شرايط معمولي کلاس درس آزمايش مي‌شدند و تلاش داشتند تا پژوهش‌هاي ارزيابانه‌ي عيني‌تر و کمي‌تري ايجاد کنند .(همان).
2-1-9- نقش فناوري در يادگيري
گزارش‌هاي گوناگوني که سازمان‌هايي مانند يونسکو32 منتشر کرده است، حاکي از آن است که فناوري‌هاي آموزشي و اطلاعاتي موجب تغييرات اساسي در فرآيند يادگيري شده است. امروزه با توجه به گوناگوني جوامع، انسان‌ها، خلاقيت‌ها و علاقه‌مندي‌هاي آنان، نياز به وجود تنوع روش‌هاي يادگيري وجود دارد و اين امر نيازمند يک قالب جديد از آموزش است که انعطاف کافي را در اين زمينه داشته باشد (نوروزي و همکاران، 1387: 12).
يادگيري تنها به آن چه در کلاس درس انجام مي‌گيرد، محدود نمي‌شود. بهره‌گيري از فناوري به منظور گسترش و رشد آموزش به هجوم سيل‌آساي منافع بي‌شمار براي تمام اقشار جامعه منجر خواهد شد. فناوري محيط يادگيري را کاربردي و جذاب مي‌کند. هوارد گاردنر در زمينه‌ي آموزش و پرورش مي‌گويد: ” چون درک انسان‌ها از جهان متفاوت است، کودکان را بايد با روش‌هاي گوناگون آموزش داد”. گاردنر بر اين باور است که مدرسه را بايد سرشار از کارآموزي، پروژه و فناوري کرد تا در آن صورت هر دانش‌آموز، خود را با نظام آموزش مذکور سازگار کند .(همان).از ميان همه‌ي رسانه‌هاي جمعي و فناوري‌هاي جديد، رايانه بيش از همه مورد توجه است. کاربرد رايانه در مدارس، به منظور رشد و غني‌سازي يادگيري است. علاوه بر بهره‌گيري از رايانه براي تدريس و يادگيري به عنوان ابزار اجرايي، از آن در مديريت مدرسه نيز استفاده مي‌شود. رايانه مي‌تواند به مثابه معلمي بدون اغماض، فراموش‌کاري، خستگي و ديگر عوامل تضعيف کننده نحوه آموزش، با دقت بسيار که دارد، نقش اساسي ايفاء کند ( احديان، 1382).
2-1-10-
کاربرد چندرسانه‌اي در آموزش:
موضوع استفاده از چندرسانه‌اي‌ها در آموزش، بسيار مورد بحث قرار گرفته است. برخي از مطالعات مانند ماتسون33 (1998) و فيليپس و پد34 (1994)؛ نشان داده‌اند که استفاده از چندرسانه‌اي‌ها در فرآيند تدريس و يادگيري، وقت و هزينه زيادي مي‎طلبد و اين برنامه‎ها ابزارهاي قدرتمندي نيستند که بتوانند هر مسأله يا مشکلي را حل کنند (رضوي، 1386: 279). در مقابل، مطالعات ديگري نيز وجود دارد که برنامه‌هاي چندرسانه‌اي را ابزاري اثربخش در فرآيند تدريس و يادگيري مي‌دانند و اثبات کرده‌اند که چندرسانه‌اي داراي اثربخشي آموزشي قابل توجهي است. ناجار35 ( 1996) تأکيد مي‌کند که يادگيرندگان از چندرسانه‌اي لذّت برده، و ترجيح مي‌دهند از مواد چندرسانه‌اي استفاده کنند، هم‌چنين معتقدند که چندرسانه‌اي به آن‌ها کمک مي‌کند تا بهتر ياد بگيرند ( همان). شايد نکته اصلي به عقيده باگت36(1989)؛ در اين نوع يادگيري گذراندن مرحله‌ي درهم‌آميزي حواس مختلف باشد که بر کيفيت ادراکي و فهم انساني از آموزش و يادگيري تأثير مي‌گذارد (افضل‌نيا، 1388: 155).
امروزه فنّاوري‌ جديد اطلاعات، اين امکانات را بيشتر از هر زمان ديگري براي فراگيران امروزي به وجود آورده است. نکت? جالب توجه در اين نوع يادگيري اين است که فهم مطالب در نهايت هنگامي صورت مي‌گيرد که فراگيران مي‌توانند ارتباط معناداري ميان داده‌هاي چندحسي به وجود آورند و از اين طريق نمادهاي چندوجهي را به هم ربط دهند.
اين امر درگيري قواي ذهني بيشتري را در يادگيري ممکن ساخته و سبب يادگيري عميق‌تر و پايدارتري از اين طريق مي‌شود ( ردونسکي و زکس37، 1997؛ همان). سپس يک تفاوت مهم يادگيري از اين طريق مي‌تواند کيفيت آن و ميزان يادآوري از اين طريق يادگيري باشد ( افضل‌نيا، 2000؛ همان).
2-1-11- مزاياي استفاده از چند رسانه‌اي در آموزش:
* براي مخاطبان جذابيت بسياري دارد.
* امکان تعامل مخاطب در کميت و کيفيت ارائه اطلاعات وجود دارد.
* تنوع پيام‌ها و مطالب ارائه شده، بسيار است.
* کاربر زمان و مکان دريافت اطلاعات را مشخص مي‌کند.
* امکان بازبيني و ارتقاي محتواي اطلاعات وجود دارد. ( ملکيان و جامه‌بزرگ، 1388: 126).
چري38 ( 2002؛ به نقل از ذاکري، 1383) نيز چند دليل براي استفاده از پروژه‌هاي چندرسانه‌اي در کلاس را بيان مي‌کند:
* پروژه‌هاي چندرسانه‌اي انگيزه‌ي يادگيرندگان را براي مشارکت در فعاليت‌ها افزايش مي‌دهند.
* در پروژه هاي چندرسانه‌اي مهارت‌هاي زباني مثل خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن با هم ترکيب مي‌شوند.
* پروژه‌هاي چندرسانه‌اي مهارت‌هاي همکاري را در دانش‌آموزان شکل مي‌دهند.
* پروژه‌هاي چندرسانه‌اي سواد يادگيرندگان را افزايش داده، آن‌ها را براي مهارت‌هاي ارتباطي فناوري محور که در محيط کار مورد نياز است، آماده مي‌سازند.
* پروژه‌هاي چندرسانه‌اي به تفکر در سطح بالاتر و مهارت‌هاي حلّ مسأله نياز دارند و به دانش‌آموزان فرصت درخشش مي‌دهند.
مهم‌ترين مزيّت چندرسانه‌اي نسبت به اشکال ديگر آموزش، انعطاف‌پذيري در عرضه‌ي اطلاعات و دست‌يابي سريع آن و فراهم کردن بازخورد است. هدف اصلي از به‌کارگيري چندرسانه‌اي اين است که به يادگيري يادگيرندگان کمک کند و ميزان سواد آن‌ها را بالا ببرد ( چانگ و چان39، 1995؛ به نقل از ذاکري، 1383).
2-1-12- شيوه‌هاي استفاده از چند رسانه‌اي در آموزش:
از چندرسانه‌اي مي‌توان به شيوه‌هاي گوناگوني در آموزش استفاده کرد لينچ40 ( 2003) استفاده از چندرسانه‌اي را به سه روش امکان‌پذير مي‌داند و عبارت‌اند از:
1. نمايش41: در اين شيوه معلم مي‌تواند از


دیدگاهتان را بنویسید