دانلود پایان نامه
ده و از دوران کودکی شکل می گیرد قطعاً برای یافتن علت اصلی ابتدا باید سراغ خانواده و سپس به دنبال عوامل دیگر رفت که به نوبه خود دارای اهمیت ویژه ای هستند به همین دلیل به عنوان یک معلم که می تواند در تشویق دانش آموزان به مطالعه مؤثر باشد تحقیقی را در زمینه تاثیر مطالعات غیر درسی در کمک به تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدائی، موضوع پژوهش قرار داده تا قدم کوچکی در راه تعالی بخشیدن فرهنگ مطالعه در میان آینده سازان کشور برداشته شود.
3-1 اهداف تحقیق

هدفهای کلی تحقیق

1- آگاهی از تاثیر مطالعات غیر درسی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان.
2- آگاهی از تأثیر کتابخانه مدارس در ایجاد عادت به مطالعه در دانش آموزان و زمینه سازی برای توسعه فرهنگی.

هدفهای جزئی تحقیق

1- آگاهی از تأثیر تشویق والدین و معلمان در گرایش دانش آموزان به مطالعه
2- آشنایی با عواملی که در مطالعه دانش آموزان نقش دارد.
3- آگاهی از ضرورت تهیه کتابهای ادبیات کودکان مطابق با سن و فهم و احتیاجات فعلی آنها از سوی متخصصان.
4- مشخص کردن میزان علاقه دانش آموزان نسبت به موضوعات مختلف مورد مطالعه
5- تحریک قوه خلاقیت و ابتکار دانش آموزان و تقویت و پرورش نیروی تخیل آنان.
6- آگاه نمودن والدین دانش آموزان به اهمیت مطالعات غیر درسی در کسب موفقیت های تحصیلی.
7- آگاهی از تأثیر مطالعات غیر درسی در پیشرفت خواندن.
 
4-1 اهمیت موضوع تحقیق
انسان از زمانی که خط را اختراع کرد تا امروز که صفحه کامپیوتر منعکس کننده افکار و امیال و جولانگاه فکر بشر است هیچگاه از کتاب و کتابخانه بی نیاز نبوده است در دنیای معاصر که بوسیله وسایل ارتباطی مثل دهکده ای کوچک و محدود شده است و چهار گوشه آن هر لحظه روشن تر و واضح تر و قابل رویت می شود هنوز کتاب و مطالعه جایگاه رفیع فرهنگی خود را حفظ کرده و به عنوان سرآمدترین و بهترین وسیله انتقال پیام و اطلاعات محسوب می شود.
درباره اهمیت مطالعه و نقشی که در سازندگی فرد و اجتماع و سرنوشت بشری دارد و اینکه مطالعه می تواند چه نقش عظیمی در تعلیم و تربیت ایفا کند صحبت فراوان شده است و امروزه کمتر کسی را می توان یافت که با کتاب سر و کار نداشته باشد و به این نکته مهم واقف نباشد شکی نیست که علاقمندی به مطالعه خصلتی است که باید در افراد بوجود آید و مدام تقویت شود تا زمانی که فرد خود بتواند این کار را ادامه دهد عادت به مطالعه اکتسابی است و باید از همان دوران کودکی در شخص تقویت گردد.
با توجه به اینکه یکی از وظایف آموزش و پرورش ایجاد عادت به مطالعه مستمر در دانش آموزان است و از طرفی نقشی که مطالعه مدام در شکل گیری شخصیت انسان دارد به اهمیت نقش والدین و مدرسه و جامعه در این امر مهم پی می بریم هدف آموزش و پرورش به معنای واقعی گذشته از تعلیم و تدریس، جستجو و کنکاش در روح دانش آموزان برای درک ذوق و استعدادهای نهفته آنان و رهبری این استعدادها به سوی کمال است. در عصری که ما در آن زندگی می کنیم هدف آموزش و پرورش در آموزشگاهها به پایان رساندن برنامه درسی سالانه نیست امروز دیگر نمی توان دانش آموزان را محکوم و محدود به خواندن چند کتاب درسی کرد ذهن کنجکاو و جستجوگر آنان پاسخ پرسشهای بی شماری را که پیشرفت حیرت انگیز دانش و اکتشافات بی شمار امروز برای او بوجود آورده است، طلب می کند و برآوردن این نیازها دسترسی به منابع و خدمات کتاب و کتابخانه می باشد.
متأسفانه امروزه دانش آموزان به مطالعات جانبی به علل گوناگون رغبت و علاقه چندانی نشان نمی دهند و شمار قابل توجهی از اولیاء و معلمان نیز با غفلت و عدم آشنایی از اهمیت و نقش اینگونه مطالعات، دانش آموزان را در این جهت تشویق و راهنمایی نمی کنند گاهی بر این باورند که این مطالعات باعث اتلاف وقت و موجب افت تحصیلی می گردد در صورتی که کتاب بهترین دوست انسان و موجب باروری اندیشه و غذای روح بشر است بنابراین کودکان و نوجوانان به کتابهایی نیاز دارند که جذاب و عمیق و شیرین بوده و با تجربه های آنان و نیز نیازها و علایق و تواناییهای آنها هماهنگ باشد و همچنین وسیله ای باشد برای کنجکاوی های خودانگیخته و آرمانهای بلندپروازانه آنها، خوراکی باشد برای تخیل سرشار و سیّال آنان و بر وسعت تجربه های آنان بیافزاید به آنها لذت خواندن و عمیق شدن را ارزانی دارد و سرانجام لذت را به علاقه و علاقه را به عادت مبدل سازد.
در جوامع مترقی دنیا که اهمیت مطالعه و خواندن مطالب به علت پیشرفت علم و تکنولوژی بر مردم آشکار شده است بهبود وضع مطالعه و افزایش سرعت خواندن و درک مطالب یکی از اقدامات مهم آموزشی به حساب می آید در این جوامع روشهای درست مطالعه در ضمن آموزش دروس مختلف آموزشگاهها به یادگیرندگان آموزش داده می شود متأسفانه در کشور ما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است بنابراین اهمیت تحقیق با توجه به موارد بالا و اهداف ، به خوبی آشکار است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد.
5-1 فرضیه های تحقیق
1- بین مطالعه کتابهای غیر درسی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی رابطه معنی دار وجود دارد.
2- بین کتابخانه مدارس و عادت به مطالعه در دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد.
3- بین تشویق دانش آموزان و تمایل آنان به مطالعه کتابهای غیر درسی رابطه معنی داری وجود دارد.
4- بین پرسشهای بعضی از دروس و ارجاع دانش آموزان به مطالعه غیر درسی رابطه معنی دار وجود ندارد.
5- بین دانش آموزان علاقمند به درس و ارجاع آنان به کتابخانه برای مطالعه کتابهای غیر درسی رابطه معنی داری وجود دارد.

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است


فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید
اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت
 

دسته‌ها: متفرقه