بسیاری از روش های ارزیابی عملکرد کارکنان مورد انتقاد قرار گرفته اند. ولی ناگفته نماند که اکثر اشکالات در ماهیت روشها نیست بلکه ناشی از استفاده غلط از این روشهاست. برای مثال، امکان دارد کسانی که با بهره گرفتن از این روشها کارکنان را ارزیابی می نمایند، آموزشهای لازم را ندیده باشند یا روشی که برای ارزیابی یک مورد خاص به کار گرفته می شود برای آن مورد مناسب نباشد. در این مبحث به بحث بیشتر در این باره و مشکلات عمده ای که در ارزیابی عملکرد وجود دارد می پردازیم.
۱. عینیت نداشتن
۲. یکسونگری
۳. تعمیم (خطای هاله ای)
۴. خطای ناشی از تاخر و تازگی
۵. تعصبات بین فرهنگی
۶. مقابله
۷. محاکمه به جای ارزیابی
۸. نرمش و ارفاق
۹. سخت گیری، تساهل یا محافظه کاری
۱۰. شاخص منحصر به فرد
۱۱. خطای شبیه سازی
۱۲. شاخصهای محدود
۱۳. شاخص غیرعملکردی
۱۴. گرایش به حد وسط
۱۵. شاخصهای متفاوت
۱۶. فقدان استانداردها
۱۷. الگوهای متفاوت
۱۸. روش نبودن معیار
۱۹. استانداردهای نامربوط و غیرواقعی
۲۰. عدم دقت و اعتبار ارزیابی
۲۱. بازخور ضعیف به کارکنان
۲۲. سایر مشکلات ارزیابی عملکرد